Wat wordt er gedaan met de klantreacties?
Als je een reactie hebt (mondeling, via email of anoniem via clienttevredenheidsonderzoek) zal deze door de ontvanger (meestal je fysiotherapeut) in een document gezet worden met alle klantreacties. Elke week bekijken twee collega’s (administratief medewerkster en maatschapslid) of er een actie moet worden uitgevoerd. Het kan het zijn dat ze je reactie gelijk afhandelen en (als het niet anoniem is) een terugkoppeling bij je doen. Ook kan het zijn dat het op de agenda van het maatschapsoverleg komt of op het teamoverleg. Daar wordt bepaald of er een verbetermaatregel moet volgen of dat we een antwoord geven via deze pagina op de website. Bij een verbetermaatregel wordt deze via dezelfde structuur als hierboven weer geëvalueerd.
Hoe lang duurt een behandeling?
De duur van een fysiotherapeutische behandeling is ondergeschikt aan het doel van de behandeling. Vroeger was er een behandelduur aangegeven (destijds 22 minuten) maar dit is al velen jaren losgelaten. Het belangrijkste is dat de behandelbare doelen behaald worden ongeacht wat de duur van de behandeling is. Daarnaast wordt onder een ‘behandeling’ door sommigen het hele traject van binnenkomst (inclusief administratie, uitleg en advies) tot weggaan verstaan, terwijl anderen daarmee alleen de fysiotherapeutische handelingen bedoelen. Kortom, een behandeltijd is moeilijk te duiden en is minder belangrijk dan het te behalen doel.
Omdat wij echter ‘op afspraak’ werken moeten wij wel van een bepaalde tijd uitgaan. Wij plannen ruim in zodat wij de mogelijkheid hebben om meer tijd te nemen wanneer dat nodig is om het behandeldoel te behalen zonder veel tijd uit te lopen. Voor een intake plannen wij een dubbele tijd in.
Ik heb het gevoel dat er in de behandelkamers op het ‘zuiden’ van buiten naar binnen gekeken kan worden. Hoe is de privacy in die kamers geregeld?
Aan de buitenkant van de ramen hebben wij zonwerende en inkijkwerende folie laten plakken. Hierdoor komt er wel licht naar binnen (wij werken graag met daglicht in onze kamers) maar is het niet mogelijk om van buiten naar binnen te kijken. Omdat dit van binnenuit niet zichtbaar is hebben we op een deel van de binnenkant van het raam ook nog dichte folie laten plakken op oog en middelhoogte. Hierdoor lijkt het visueel wat minder zicht doorlatend. Mocht je toch het gevoel houden dat er van buiten naar binnen gekeken kan worden, laat het je therapeut even weten dan doet hij/ zij de gordijnen dicht.
Kan ik de therapeuten rechtstreeks e-mailen?
Ja dat kan, op elke persoonlijke pagina van de therapeuten staat zijn/ haar e-mail adres. Sommige therapeuten zijn ook rechtstreeks telefonisch bereikbaar.
Als ik opnieuw klachten heb gekregen moet ik dan weer een intake doen?
Dat is afhankelijk van hoe lang het geleden is dat je voor dezelfde klacht een behandeling hebt gehad en wat het behandeldoel van de vorige keer was. Hoe langer de vorige behandelepisode is geweest hoe meer er veranderd is in je situatie waardoor een intake weer noodzakelijk is. Daarnaast is het soms ook makkelijker en kostenbesparender om een nieuwe intake te doen dan om je vorige dossier zo aan te passen dat de behandeldoelen gelden voor de nieuwe periode.
In welke stroming manuele therapie zijn jullie manueeltherapeuten geschoold?
Er zijn in de manuele therapie drie grote opleidingen ontstaan met verschillende beroepsgroepen. Dit zijn de SOMT (Stichting Opleiding Manuele Therapie), de NAOMT (Nederlandse Associatie Orthopedische Manuele Therapie) en de SSvMTU (Stichting school voor Manuele Therapie Utrecht). Deze laatste richting werkt volledig via de methode van Van der Bijl. Dit is een ‘zachte’ methode wat ook wel de ‘eggshell’ methode genoemd wordt. Onze therapeuten zijn geschoold aan de SOMT. Deze richting valt, net als de NAOMT, onder het Nederlands Genootschap Fysiotherapie (KNGF) en heeft de meeste wetenschappelijke ondersteuning in het manueeltherapeutisch proces. Meer informatie valt te lezen op de website van het NVMT